Ten post został stworzony z myślą o pewnej grupie klientów, którzy do tej pory współpracowali głównie z polskimi hurtownikami i nie mieli jeszcze okazji importować towaru z Chin. Gdy próbują zamówić pierwszą partię towaru (np 200 łopat) są zszokowani faktem, że cena nie zawsze będzie lepsza, niż u polskiego hurtownika. Poniżej odpowiedź, dlaczego czasami tak się zdarza.
Hurtownik – definicja
Hurtownik to – podając za definicją ze słownika – pośrednik handlowy, który kupuje duże, jednorodne partie produktów, by odsprzedać je z zyskiem w cenie wyższej niż w chwili zakupu.
2 kategorie polskich hurtowników
Polskich hurtowników możemy podzielić na dwie kategorie:
- Hurtownicy profesjonalni
- Hurtownicy amatorzy
Hurtownicy profesjonalni
Hurtownik profesjonalny specjalizuje się z reguły w wąskiej branży, np ogrodowej / zabawkowej / artykułów gospodarstwa domowego. Hurtownicy profesjonalni realizują z reguły transport drogą morską, a na towar wystawiają polską fakturę VAT.
Wiele tego typu firm rozpoczęło swoją działalność już w latach 90. ubiegłego wieku i prowadzą ją z powodzeniem aż do dzisiaj. Tego typu firmy nierzadko od 20 lat budowały zaufaną grupę dostawców w Chinach. Ich działalność w wąskiej branży pozwala na zmniejszenie różnorodności zamawianego produktu, jednocześnie zwiększając ich ilość (np. cały kontener zastawy stołowej / cały kontener pieczątek itp).
Bardzo często klienci takich hurtowników przyzwyczajeni są do dosyć niskich cen, jednak i tak w ich głowach powstaje zamysł na import z Chin. Należy być świadomym, że by uzyskać lepszą cenę od tego typu hurtowników, konieczne jest składanie tak samo dużych zamówień w Chinach, jakie realizują oni.
Przykład:
Klient A kontaktuje się z naszą firmą z prośbą o zakup 200 sztuk łopat. Nasza firma przygotowuje wycenę. Zszokowany klient A stwierdza, że cena jest taka sama jak w polskiej hurtowni. Czym jest to spowodowane? Polska hurtownia nie zamawia w Chinach 200 sztuk łopat, a 200.000 sztuk, dzięki czemu producent oferuje mu towar w znacznie lepszej cenie, niż nam przy zamówieniu na 200 sztuk.
Co zrobić by uniknąć takiej sytuacji? Są dwie możliwości:
- Zamówić inny towar niż polski hurtowników i konkurować atutami produktu / wzorem, funkcjami
- Zwiększyć ilość zamawianych sztuk (np. zamiast 200 sztuk zamówić 2000 lub 20.000 sztuk)
Należy zdawać sobie sprawę, że ilość gra kluczową rolę w celu uzyskania jak najniższej ceny. Jeśli Twój hurtownik ma bardzo niską cenę – nie zawsze warto jest importować to samo. Możesz wybrać inny produkt o tych samych funkcjach podstawowych ale np. z dodatkowymi atutami, co pozwoli Ci zyskać sympatię konsumentów.
Pamiętaj, że hurtownicy z reguły zamawiają towar z dużym wyprzedzeniem, co sprawia, że są mniej innowacyjni i nie są w stanie tak szybko reagować na nowinki rynkowe. Czasami lepiej skupić się na użyteczności produktu dla klienta, niż na jak najniższej cenie.
Hurtownicy amatorzy
Na koniec poruszymy jeszcze temat hurtowników – amatorów. Po czym ich poznać?
- Z reguły importują tylko lotniczo (nie umieją zorganizować transportu kontenerowego / nie stać ich na to)
- Nie wystawiają polskiej faktury VAT
- Importują podróbki
- Często nie odprawiają towaru, a przemycają go do kraju
Sens współpracy z tego typu osobami wydaje się być mocno wątpliwy – taka osoba nie dostarcza nam towaru legalnie wprowadzonego na polski rynek. Sporo detalistów handlujących podróbkami markowej odzieży zaopatruje się u takich hurtowników, jednak na dłuższą metę jest to ryzykowne i kosztowne (kary i odszkodowania za handel podróbkami są bardzo wysokie). Jeśli dopiero zaczynasz interesować się importem i myślałeś o imporcie podróbek – nie polecamy tego. To droga donikąd – zarobki na dłuższą metę są niewielkie w porównaniu do legalnych produktów, a ryzyko takiego przedsięwzięcia jest bardzo wysokie.
Dystrybutor a hurtownik
OStatni wątek, jaki podejmiemy w tym tekście, to wyjaśnienie różnic pomiędzy dystrybutorem o hurtownikiem. Często nazw tych profesji używa się wymiennie, jednak nie do końca znaczą one dokładnie to samo. Dystrybutor zajmuje się dostarczaniem towarów i usług dla różnych firm i klientów (z wyłączeniem konsumenta końcowego), jest łącznikiem pomiędzy producentem a hurtownikiem. Hurtownik kupuje duże ilości towarów w cenach niższych niż w handlu detalicznym, a następnie sprzedaje je mniejszym jednostkom.
Warto wprowadzić jeszcze jedno pojęcie – detalista. Ten element łańcucha dostaw jest łącznikiem między hurtownikiem a konsumentem końcowym. Dystrybutor i hurtownik działają w oparciu o model B2B, czyli business to business, a detalista B2C – business to customer.
Hurtownik a inflacja
Czy hurtownik powinien martwić się galopującą inflacją? Coraz wyższe ceny dotykają wszystkich: hurtowników, detalistów, konsumentów. Wysoka inflacja ma wpływ na zmiany w wynagrodzeniach hurtowników, podwykonawców i dystrybutorów. Szczególnie szerokim echem odbił się temat marż leków refundowanych – w związku z inflacją Związek Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych zwrócił się o ich podniesienie do Ministerstwa Zdrowia. Głośno było również o obniżeniu podatku VAT na artykuły spożywcze – hurtownicy i sklepy spożywcze były zwolnione z tej opłaty, za to restauratorzy już nie.
Kto to jest dystrybutor?
Dystrybutor to podmiot lub firma, która zajmuje się dystrybucją, czyli dostarczaniem i rozprowadzaniem towarów od producentów lub dostawców do ostatecznych punktów sprzedaży, takich jak sklepy detaliczne lub klientów końcowych. Dystrybutor pełni ważną rolę w łańcuchu dostaw, łącząc producentów z konsumentami poprzez organizowanie transportu, magazynowanie, promocję i dystrybucję towarów.
Dystrybutorzy odgrywają kluczową rolę w umożliwianiu producentom dotarcia do szerszego grona klientów oraz w zapewnieniu, że produkty są dostępne w odpowiednich miejscach i czasach. W zależności od branży i rodzaju towarów, dystrybutorzy mogą działać na różnych poziomach łańcucha dostaw i mieć różne zadania.