Dziś transport morski z wykorzystaniem kontenerów wydaje nam się oczywisty, ale pierwszy kontenerowiec wypłynął dopiero w 1956 roku. Z czasem kontenery zdobyły popularność tak wielką, że zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym, że stanowią rewolucyjny wynalazek XX wieku. Historia kontenerów morskich jest ciekawa i pokazuje jak wielkie znaczenie mają użyteczne pomysły.
Transport morski bez kontenerów
Przed pojawieniem się kontenerów, przewożono towary w niewielkich pakunkach. Ręczny załadunek i wyładunek ze statku był bardzo czasochłonny i wiązał się z dużymi kosztami. Należało zaangażować w tym celu wielu pracowników, ponieważ proces przeładunku mógł trwać nawet kilka tygodni w przypadku drobnicy. Gdy towar trafiał do portu, z którego miał wypłynąć, pracownicy musieli wyciągać z samochodów po kolei wszystkie pakunki i układać je na statku. Po dopłynięciu do celu, należało znów kolejno wykładać ładunki i umiejscawiać je w samochodach, wiozących je w dalszą drogę. Sposób ten był drogi i powolny, ale nie było innego wyjścia.
Kto znalazł rozwiązanie?
Malcolm McLean pochodził z ubogiej rodziny, która nie mogła zapewnić mu możliwości zdobycia wyższego wykształcenia. Nie przeszkodziło mu to jednak w odniesieniu sukcesu na światową skalę. W latach 30. XX wieku McLean zakupił używaną ciężarówkę i został kierowcą. Oferował swoje usługi transportowe lokalnym farmerom i krok po kroku rozwijał biznes. W ciągu 20 lat dysponował już liczną flotą samochodów ciężarowych i posiadał jedną z największych firm transportowych w USA. Szybko zaobserwował, że przeładunek towarów trwa zbyt długo, a skrzynie, beczki i worki o różnych wymiarach, zdecydowanie nie ułatwiają tego procesu. W 1955 roku McLean sprzedał swoją firmę transportową i zajął się wprowadzeniem w życie swojego pomysłu na specjalne kontenery.
Pierwsze kontenerowce
Wynalazca kontenerów wykupił firmę posiadającą flotę tankowców i przebudował odpowiednio te statki, tworząc kontenerowce. Eksperymentował z kontenerami do momentu, w którym opracował najbardziej jego zdaniem optymalne pojemniki wielorazowego użytku, mieszczące się na naczepach ciężarówek i mogące być przenoszone ze statku na samochód wraz z ładunkiem w środku. Transport z użyciem kontenerów był kilkukrotnie tańszy od tradycyjnego rozwiązania. Wkrótce zainteresowano się pomysłem McLeana również ze względu na fakt, że kontenery skutecznie zabezpieczały zamknięte w nich towary przed kradzieżami. Liczne zalety sprawiły, iż kontenerowce szybko zdobyły popularność i stały się standardem w transporcie morskim.
Dzisiejsze problemy z kontenerami
Współcześnie eksploatacja kontenerowców wzrosła tak gwałtownie, że mamy do czynienia z niewystarczającą ich ilością w ostatnim czasie i opóźnieniami z tym związanymi. Budowa nowych statków to czasochłonne przedsięwzięcie i aktualnie wiele osób dostrzega, jak dochodowe byłoby zaangażowanie się w tę branżę kilka lat temu. Oczywiście trudno przewidzieć takie sytuacje. Z pewnością warto jednak, niczym McLean, obserwować transport (oraz inne branże) na każdym etapie, analizować krok po kroku łańcuch czynności, jakie są wykonywane i pracować nad innowacjami, które pomogą wszystkim, a także pozwolą wynalazcom nowych rozwiązań wzbogacić się i zapisać na kartach historii.
Kontenery morskie współcześnie
Kontenery morskie cieszą się niesłabnącą popularnością i są chętnie wybieraną formą, by tanio przetransportować towary np. z Chin. Na rynku dostępne są zarówno modele na sprzedaż, jak i usługa ich wynajmu. Kontenery morskie występują w przeróżnych kształtach i wielkościach (m.in. 10′, 20′ i 40′). Można także zamówić kontener morski wykonany na indywidualne zamówienie – o dedykowanym np. pod przewóz konkretnego produktu o nietypowych wymiarach. Atuty kontenerów morskich to gwarancja suchości i szczelności w ich wnętrzach, co gwarantuje bezpieczeństwo przewożonych towarów drogą morską.
We frachcie morskim spotykane są przeróżne rodzaje kontenerów morskich – np. modele dedykowane przewozowi drobnicy morskiej (kontenery drobnicowe), kontenery paletowe, z otwartym dachem, kontenery-platformy (do przewozu ładunków ciężkich i gabarytowych), a także chłodnicze i zbiornikowe (do transportu płynnej zawartości).
Uniwersalne kontenery w transporcie morskim służą do transportu ładunków drobnicowych. Istnieją też specjalistyczne kontenery w transporcie morskim, przeznaczone do przewozu luzem ładunku o określonych cechach (np. płynnego czy sypkiego).
Zalety transportu morskiego
Jakie są największe zalety transportu morskiego, które przeważają na korzyść tej metody przewozu towarów? Największym atutem są oczywiście niskie koszty frachtu morskiego. Transport morski to najtańsza opcja, by sprowadzać produkty np. z Chin – w porównaniu do. transportu lotniczego cena tej usługi może być nawet kilkukrotnie niższa. Inne zalety transportu morskiego? Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o wagę czy kształt załadunku. Inne formy transportu – przede wszystkim lotnicza – mają na tym polu duże ograniczenia. Kontenerem morskim można transportować niemal każdy produkt: dużo, niewielkich produktów, jak części samochodowe czy akcesoria do telefonów komórkowych, jak i ciężkie maszyny rolnicze w całości. W transporcie morskim można postawić na LCL, czyli Less than Container Load (więcej o ten formie transportu i zaletach drobnicy morskiej można przeczytać w innym wpisie blogowym) lub FCL, czyli Full Container Load.
Transport morski kontenerowy i jego zastosowanie
Transport morski kontenerowy to jeden z najważniejszych i najbardziej efektywnych sposobów przemieszczania towarów na skalę międzynarodową. Kontenery, czyli standaryzowane jednostki ładunkowe, umożliwiają skonsolidowanie i ochronę towarów podczas transportu, co sprawia, że jest to popularny wybór dla importerów, eksporterów i firm logistycznych. Oto kilka kluczowych aspektów związanych z transportem morskim kontenerowym i jego zastosowaniem:
- Skuteczność i efektywność: Transport morski kontenerowy jest niezwykle efektywny ze względu na zdolność do obsługi dużych ilości towarów w jednym czasie. Konteneryzacja pozwala na łatwe załadunek i rozładunek wielu rodzajów towarów, co minimalizuje straty czasowe i koszty związane z manipulacją ładunkami.
- Standaryzacja: Standardowe rozmiary kontenerów, takie jak 20-stopowe i 40-stopowe, ułatwiają planowanie, logistykę i obsługę transportu. To umożliwia dostosowanie wielu różnych rodzajów towarów do jednej jednostki ładunkowej.
- Ochrona towarów: Kontenery są twarde, wodoodporne i zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi. Dzięki temu towar jest lepiej chroniony przed warunkami atmosferycznymi, uszkodzeniami oraz kradzieżą.
- Wielomodalność: Transport morski kontenerowy jest często łączony z innymi środkami transportu, takimi jak transport kolejowy lub drogowy. Dzięki standardowym rozmiarom kontenerów, łatwość przekładania towarów z jednego środka transportu na inny jest duża.
- Globalny zasięg: Transport morski obejmuje znaczną część globu, co umożliwia dostarczanie towarów do odległych miejsc na całym świecie. Wiele międzynarodowych szlaków handlowych opiera się na transporcie morskim.
- Ekonomia skali: Duże kontenery statków towarowych mogą pomieścić ogromne ilości towarów, co pozwala na wykorzystanie ekonomii skali. To z kolei wpływa na obniżenie kosztów transportu na jednostkę ładunkową.
- Zrównoważony transport: Transport morski jest uważany za stosunkowo bardziej ekologiczny w porównaniu z transportem lotniczym lub drogowym, ponieważ generuje mniejsze emisje CO2 na przewiezony towar.
- Zastosowanie dla różnych branż: Transport morski kontenerowy jest wykorzystywany w wielu branżach, takich jak produkcja, rolnictwo, przemysł chemiczny, tekstylny i wiele innych. Jest to kluczowe narzędzie dla globalnej wymiany handlowej.
W skrócie, transport morski kontenerowy jest niezwykle ważnym aspektem globalnej gospodarki. Jego efektywność, standaryzacja, ochrona towarów i możliwość obsługi ogromnych ilości ładunków sprawiają, że jest to preferowany środek transportu dla wielu firm działających na arenie międzynarodowej.
Transport morski – charakterystyka
- Zasięg: Globalny – łączy kontynenty i umożliwia przewóz towarów na długie dystanse.
- Pojemność: Możliwość przewozu bardzo dużych ilości towarów na jednym statku.
- Rodzaj towarów: Wszystko, od surowców po produkty gotowe, w tym ładunki sypkie, ciekłe i skonteneryzowane.
- Koszty: W stosunku do ilości przewożonych towarów koszty są stosunkowo niskie.
- Szybkość: Wolniejszy niż transport lotniczy, ale szybszy niż np. transport wodny śródlądowy.
- Infrastruktura: Porty morskie, terminale kontenerowe, specjalistyczne doki dla określonych typów ładunków.
- Środowisko: Mniejsza emisja CO2 na jednostkę przewożonego towaru w porównaniu z transportem drogowym lub lotniczym.
- Wpływ na środowisko: Zagrożenie dla środowiska w przypadku wycieków substancji szkodliwych (np. ropa naftowa).
- Zależność od warunków: Wrażliwość na warunki pogodowe, takie jak sztormy czy mgły.
- Bezpieczeństwo: Wysoki poziom bezpieczeństwa, ale w przypadku wypadków skala szkód może być duża.
Transport morski odgrywa kluczową rolę w globalnym łańcuchu dostaw, umożliwiając przewóz ogromnych ilości towarów pomiędzy kontynentami w sposób efektywny kosztowo.
Chcesz wiedzieć więcej?
Nasza firma zajmuje się importem z Chin. Dzielimy się z Państwem naszym doświadczeniem w Internecie, między innymi poprzez kanał YouTube – zapraszamy do zapoznania się z naszymi filmami wideo, w których omawiamy zagadnienia związane z importem. Niedawno opublikowaliśmy materiał na temat 9 problemów przy imporcie, o których rzadko się mówi. Zapraszamy do obejrzenia:
2 Comments