Raz na jakiś czas do sprzedaży trafia wielki hit i większość sklepów dołącza go do swojej oferty. Towary modne mają to do siebie, że ich żywotność bywa bardzo krótka. Sprowadzanie ich z odległych zakątków i długi czas oczekiwania może sprawić, że zanim dotrą, coś innego będzie bardziej na topie. Jest to więc obarczone niemałym ryzykiem. Jak mądrze śledzić i analizować trendy i czy w ogóle importować towary modne? Zastanowimy się nad tym w dzisiejszym artykule.
O trendwatchingu i tradewatchingu
Trendwatching to coraz popularniejsza dziedzina, w której można się wyspecjalizować, np. kończąc studia podyplomowe w Polsce lub za granicą. Trend watcher nie tylko śledzi trendy i skupia się na nich, ale obserwuje, co leży u podstaw ich powstania i rozwoju. Potrafi odróżnić modę od trendu, a także przewidzieć na podstawie zebranych danych, co będzie trendem w przyszłości. Jeśli chodzi o studia w zakresie trendwatchingu, to w ich programie znajdują się elementy, jak badać, analizować i antycypować trendy. Nieodłącznym elementem pracy trend watchera jest też uzyskiwanie przewagi w razie niespodziewanych okoliczności, a także techniki zarządzania zmianą i ryzykiem. Poza śledzeniem aktualnych i prognozowaniem nowych trendów, osoba wyspecjalizowana w tej dziedzinie potrafi też kreować nowe trendy i wdrażać je w swoim środowisku.
Trendwatching – poza studiami, są też płatne programy do analizowania, co w modzie piszczy i będzie modne w przyszłości. Nagraliśmy na ten temat jakiś czas temu wideo o doskonałym narzędziu od Allegro, czyli Tradewatch, ale niestety zostało ono wycofane ze sprzedaży:
Istnieje proste i całkowicie darmowe narzędzie do śledzenia aktualnych trendów – to Google Trends, jednak nie ma w nim prognoz, co będzie popularne, tylko wyniki w czasie rzeczywistym dla konkretnego dnia.
Towary modne z Chin – jak i gdzie ich szukać?
O tym, jak i gdzie szukać okazji z Chin, pisaliśmy już na naszym blogu – zachęcamy do lektury. Istnieje wiele stron, zbierających wszystkie najbardziej atrakcyjne cenowo oferty z chińskich sklepów, a także grupy w mediach społecznościowych (np. na Facebooku). Można też we wszystkich najpopularniejszych azjatyckich platformach zakupowych sprawdzać sekcję z bestsellerami. Warto jednak przypomnieć, że coś, co dziś jest numerem jeden na stronie Aliexpress czy 1688, gdy dotrze po kilku tygodniach do Polski, może być już niemodne.
Zalety sprowadzania towarów modnych
Największa zaleta sprowadzania towarów modnych to oczywiście dobry zarobek i uzyskanie doskonałych wyników sprzedażowych. Można szybko się wzbogacić, jeśli uda się wstrzelić w dobry moment i wyprzedzić konkurencję. Dodanie do asortymentu towarów modnych to informacja dla klientów, że trzymamy rękę na pulsie i jesteśmy na czasie. Kolejny, trochę mniej oczywisty atut to możliwość poszerzenia swojej oferty produktowej lub zmiana profilu działalności. Dobrze obrazującym to zjawisko przykładem jest czas pandemii COVID-19, kiedy wiele e-sklepów i sklepów stacjonarnych zaczęło poszerzać swój asortyment lub całkowicie wymieniać go na środki ochrony osobistej: jednorazowe rękawiczki, przyłbice, maseczki i żele antybakteryjne.
Wady sprowadzania towarów modnych
Poza zaletami, sprzedaż towarów modnych ma też wady. Jakie? Największe ryzyko? Produkty mogą szybko wyjść z mody. Sprowadzenie dużej partii w najgorszym możliwym scenariuszu skończy się tym, że zostaniemy z ogromną liczbą niesprzedanych produktów, z którymi w zasadzie nie do końca wiadomo co zrobić – niektórzy wyprzedają je za bezcen, by odzyskać chociaż część zainwestowanych pieniędzy i zwolnić przestrzeń w magazynie, a inni czekają, czy może towar kiedyś znów wróci do łask.
W przypadku towarów modnych konkurencja nie śpi i wielu przedsiębiorców też wyczuwa okazję, by na tym zarobić. Im więcej danego towaru jest w sprzedaży, tym niższe marże dla sprzedawców. Kolejne wady to długi czas wysyłki i oczekiwania na realizację zamówienia. Zamawiając coś z chińskiej platformy zakupowej, towar może zostać dostarczony nawet po kilku miesiącach – np. dopiero w momencie, gdy nie jest już sprzedażowym hitem lub rynek jest już nim tak nasycony, że nie będzie się dobrze sprzedawać (szczególnie jeśli to coś, czego nie kupuje się często – np. smartwatch).
Importuj towary modne z Chin!
Świadczymy pomoc w imporcie z Chin towarów modnych i nie tylko oraz fachowe doradztwo. Jeśli chcesz wiedzieć, czy produkt na którym potencjalnie można dużo zarobić, nie ma jakiś ukrytych wysokich kosztów – np. cła – skontaktuj się z nami.
Poznaj też, czym jest procedura naprawcza, czyli nowa pozycja w ofercie naszych usług.
3 Comments