W niniejszym tekście wyjaśniamy, co to jest OEM, ODM i OBM oraz jakie są między nimi różnice. Przy imporcie towarów z Chin najczęściej mamy do czynienia z OEM, czyli original equipment manufacture, lecz warto wiedzieć o wszystkich trzech typach – opisujemy je szerzej poniżej.
Co to jest OEM?
W branży importowej najczęściej mowa jest o Original Equipment Manufacturer. Co to jest OEM? To model, w którym Klient nabywa gotowe produkty i sprzedaje je ze swoim logo, pod własną marką. Oczywiście jest to w pełni legalne działanie. W przypadku importu z Chin, w celu nawiązania tego typu współpracy, należy porozmawiać z chińskim producentem i spytać czy może on umieścić na produkcie i/lub opakowaniu stosowny logotyp. Przeważnie Chińczycy zgadzają się na to za niewielką opłatą.
Co to jest ODM?
ODM, czyli ang. Original Design Manufacturer, to nieco inny niż OEM rodzaj współpracy. Oprócz naniesienia swojego logotypu i dopasowania opakowania, Klient ma wpływ na design towaru, który będzie sprzedawał w swoim sklepie. Producent dopasowuje projekt wedle jego życzenia, np. zmieniana jest kolorystyka, wzór czy określone cechy towaru. Pozwala to na zakup towaru, który będzie jedyny w swoim rodzaju (zyskujemy gwarancję, że produkt różni się od konkurencyjnych ofert czymś więcej niż jedynie innym logo).
OEM a ODM – granica się zaciera
W Internecie można spotkać sprzeczne definicje, co to jest OEM i ODM. Na polskich stronach internetowych czytamy przeważnie, że OEM to model, w którym Klient wybiera gotowy produkt i naniesione zostaje na towar jego logo (tak jak opisane zostało to powyżej), jednak na stronach anglojęzycznych pojawiają się teksty, które przedstawiają sprawę odwrotnie – ODM to design firmy produkującej, OEM to model, w którym Klient wpływa na projekt. Nieścisłości mogą wynikać z tego, że czasem skrót OEM jest traktowany jako określenie szerszej kategorii, zawierającej ODM. Zdarza się też, że traktuje się te pojęcia jako jednoznaczne i stosuje wymiennie.
Co oznacza OBM?
Firma typu OBM (ang. Original Brand Manufacturer) zajmuje się natomiast wytworzeniem i sprzedażą produktów samodzielnie przez wszystkie etapy – od projektu, poprzez produkcje wedle własnych wytycznych, po marketing marki. Przykładem może być sytuacja, gdy osoba posiadająca własną firmę, projektuje i produkuje od zera np. biżuterię, ale również tworzy własną markę i sprzedaje efekt swojej pracy we własnym sklepie internetowym lub stacjonarnym.
Dlaczego warto sprzedawać produkty pod marką własną?
Sprowadzanie modnych towarów różnego rodzaju z Chin i sprzedawanie ich poprzez najpopularniejsze serwisy, gdzie panuje bardzo duża konkurencja, to nienajlepszy pomysł na biznes. Jeśli importujemy łatwo dostępne produkty, to szybko zauważymy, że Konsumenci wybierają jedynie najtańsze oferty i Sprzedawcy rywalizują, obniżając ceny coraz bardziej, a zatem zarabiając coraz mniej.
Posiadając własną markę, proponujemy Konsumentom unikalny produkt. W takiej sytuacji to Sprzedawca dyktuje cenę. Wcale nie musi on uczestniczyć w produkcji towaru, aby sprzedawać go jako produkt sygnowany swoim nazwiskiem czy nazwą sklepu. Naniesienie logotypu na gotowy produkt to dobry sposób na początek, a później można coraz mocniej ingerować w projekt i rozbudowywać markę, bądź przejąć produkcję.
Chcesz importować towary OEM?
Jeśli chcesz importować gotowe produkty ze swoim logiem – chętnie pomożemy. Wcale nie musisz znać się na imporcie, bo zajmujemy się wszystkimi formalnościami. Zapraszamy do kontaktu – nasz adres mailowy to biuro@discolm.pl.
Zaczynasz swoją przygodę z importem z Chin lub interesuje Cię ta tematyka? Może zaciekawi Cię poniższe wideo, dotyczące najczęstszych błędów początkujących importerów: